LIKE EXCHANGE

Free Facebook Likes

Thursday, March 13, 2014

Misteri kehilangan MH370 - Dikatakan mungkin berada di sekitar laut Andaman

(Reuters) - tentera Malaysia telah mengatakan berkemungkinan pesawat yang hilang selama hampir lima hari itu menghala ke kawasan selatan pulau percutian Thailand Phuket, beratus-ratus batu dari kedudukan yang terakhir diketahui, kata Ketua Tentera Malaysia.

Selepas satu siri kenyataan yg bercanggah , kenyataan terkini bahawa pihak berkuasa masih tidak tahu di mana untuk mencari kapal terbang, malah jauh sekali menjelaskan apa yang berlaku kepada Malaysia Airlines Penerbangan MH370 atau 239 orang penumpang kapal tersebut.

Pesawat tersebut hilang dari skrin radar menara kawaln Subang kira-kira 01:30 pagi pada hari Sabtu, kurang daripada satu jam selepas berlepas dari Kuala Lumpur, menghala ke Beijing. Apa yang berlaku seterusnya adalah salah satu misteri yang paling membingungkan dalam sejarah penerbangan moden.

Ketua tentera udara Malaysia, Rodzali Daud memberitahu sidang akhbar bahawa sebuah pesawat telah dikesan pada radar tentera pukul 2:15 pagi hari yang sama , 200 batu barat laut Pulau Pinang di luar pantai barat Malaysia.

Bagaimanapun beliau tidak mengesahkan bahawa kapal terbang yang tidak dikenali itu adalah Penerbangan MH370 , tetapi Malaysia telah berkongsi data dengan pihak berkuasa awam dan tentera antarabangsa, kata Rodzali .

"Kami masih lagi menyiasat fakta ini," katanya. "Kami sedang bekerjasama dengan pakar-pakar, dan ia adalah satu plot yang tidak dikenali. "

Penantian yang menyiksa

Menurut data dari Rodzali , jika ia adalah kapal terbang yang hilang itu, ia akan diterbangkan selama 45 minit dan hilang hanya kira-kira pada 5,000 kaki di ketinggian dari aras laut.

Tidak ada kenyataan pada arah mana ia menghala dan masih tidak mempunyai petunjuk apa yang berlakuke atas kapal tersebut, memanjangkan lagi penantian yang menyeksakan bagi beratus-ratus saudara-saudara mereka.

Pada kedudukan 200 batu barat laut Pulau Pinang , di bahagian utara Selat Melaka , akan meletakkan kapal terbang itu di sekitar selatan Phuket dan timur hujung wilayah Aceh Indonesia dan Nicobar rantaian pulau India.

Bagaimanapun, Indonesia dan Thailand telah berkata tentera mereka menunjukkan tiada sebarang tanda mana-mana pesawat luar biasa dalam ruang udara mereka.

Kedudukan itu adalah beratus-ratus batu jauhnya dari barat titik di mana Boeing 777- 200ER kali terakhir dilihat di skrin kawalan trafik udara. Malaysia telah meminta jasa baik India untuk membantu dalam mengesan pesawat dan pengawal pantai pesawat di New Delhi telah menyertai pasukan mencari dan menyelamat.

Walau bagaimanapun pihak berkuasa terus mencari di sekeliling kedua-dua lokasi - di kedudukan terakhir yang pesawat itu dikesan pada radar di Teluk Thailand dan di sekitar Selat Melaka bertemu Laut Andaman.

Keseluruhannya, kawasan pencarian itu lebih 27,000 batu nautika persegi ( 93,000 km persegi), iaitu sebesar Hungary atau Indiana.

Sehingga kini, pencarian masih lagi buntu.

Belasan negara sedang membantu Malaysia dalam pencarian, dengan 42 kapal laut dan 39 pesawat yang terlibat, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

"Hati saya mengenangkan dan bersimpati kepada keluarga para penumpang dan anak kapal, " katanya. "Dan saya memberi anda jaminan saya, kita tidak akan mengurangkan kadar carian dan bahawa kita tidak akan berhenti apa-apa usaha untuk mencari pesawat yang hilang selagi ia masih belum ditemui"

MAKLUMAT mengelirukan

Malaysia telah dikritik kerana memberikan maklumat yang bercanggah dan mengelirukan mengenai lokasi yang terakhir pesawat tersebut dikesan.

Pada hari Rabu , ketua tentera udara Rodzali telah menafikan bahawa radar tentera telah mengesan MH370 terbang di Selat Melaka.

Vietnam secara ringkas mengurangkan operasinya di perairan di luar pantai selatan, kerana mereka telah menerima maklumat yang sedikit dan mengelirukan dari Malaysia tentang kemana pesawat itu mungkin menghala selepas ia terputus hubungan dengan kawalan trafik udara.

Hanoi kemudian berkata pencarian - kini di hari kelima - kini kembali dengan usaha sepenuhnya malah meluaskan skala pencarian ke bahagian daratan. China juga mengesahkan tentera udaranya akan mencari di kawasan laut, bagaimanapun menjelaskan bahawa tiada rancangan untuk membuat carian ke bahagian daratan.

"Selagi pesawat tidak ditemui, kita akan terus melakukan misi kami ," Vo Van Tuan , jurucakap Jawatankuasa Mencari dan Menyelamat Vietnam, kepada wartawan di Hanoi.

"Kita perlu sentiasa berharap, mungkin ada keajaiban, manusia boleh hidup untuk masa yang lama dalam keadaan yang sukar. Kita tidak boleh berputus asa bahawa orang yang hilang masih hidup. "

TIADA APA-APA bukti.

Jika tiada apa-apa bukti kukuh untuk menerangkan kehilangan pesawat MH370, pihak berkuasa tidak menolak apa-apa kemungkinan. Polis berkata, mereka sedang menyiasat sama ada mana-mana penumpang atau anak kapal pesawat itu mempunyai masalah peribadi atau psikologi yang mungkin memberi klu tentang misteri kehilangan pesawat itu, dan kemungkinan rampasan, sabotaj atau kegagalan mekanikal.

Syarikat penerbangan itu berkata ia mengambil serius laporan oleh seorang wanita Afrika Selatan yang berkata pembantu juruterbang pesawat yang dilaporkan hilang itu pernah menjemput beliau dan rakannya untuk duduk di dalam kokpit semasa penerbangan dua tahun lalu, jelas menunjukkan tidak mematuhi peraturan keselamatan.

"Malaysia Airlines telah menyedari dakwaan yang dibuat terhadap Fariq Ab Hamid dan kami mengambil serius dakwaan ini. Kami terkejut dengan tuduhan-tuduhan ini. Walau bagaimanapun kami tidak dapat mengesahkan kesahihan gambar-gambar dan video kejadian yang dikatakan itu, " syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan.

Wanita itu, Jonti Roos, memberitahu Reuters bahawa dia dan rakannya telah dijemput untuk masuk ke dalam kokpit oleh Fariq dan juruterbang dari Phuket ke Kuala Lumpur pada Disember 2011.

Hugh Dunleavy, pengarah komersial Malaysia Airlines, berkata kepada Reuters tidak ada sebab untuk menyalahkan anak-anak kapal .

"Kami tidak ada sebab untuk mempercayai bahawa terdapat apa-apa tindakan, oleh anak-anak kapal yang menyebabkan kehilangan pesawat ini," katanya.

Boeing 777 mempunyai salah satu rekod keselamatan terbaik mana-mana pesawat komersil dalam perkhidmatan. Hanya kemalangan maut sebelum ini pada 6 Julai tahun lepas apabila Asiana Airlines Penerbangan 214 melanggar tembok laut ketika mendarat di San Francisco , mengorbankan tiga orang.

Pembuat pesawat Amerika, Boeing enggan mengulas lebih lanjut sekadar ia memerhatikan keadaan.

No comments:

Post a Comment

Hi.. Love